Тетяна біжить коридором школи. Поряд із нею поспішає дев’ятирічний Миколка. Вони разом «дзижчать»… А за кілька хвилин хлопчик вперше вимовляє звук Р.
Цього разу нашому логопеду Мобільної команди Тетяні Терещенко знадобилися лише три хвилини, щоб поставити цей норовливий звук.
-Це випадок, яким я особливо пишаюся, – зізнається Тетяна. І одразу додає. – Це, звісно, скоріше виняток, адже зазвичай шлях до результату набагато довший.
Робота на колесах
Разом з колегами з нашої Мобільної команди – психологом та юристом – Тетяна регулярно виїжджає в громади Дніпропетровщини. Тут вона працює з дітьми з родин, які перебувають у складних життєвих обставинах.
На прохання громад вона також регулярно проводить заняття у дитсадках і школах.
Тобто ми йдемо туди, де бракує вузькопрофільних спеціалістів!
Лише з початку року наша організація надала понад 170 логопедичних послуг у 44 населених пунктах 17 територіальних громад області.
І не важливо, де відбувається заняття – у класі, на вулиці чи в старенькій хаті – Тетяна завжди перетворює його на гру!
-Я бачу, як діти із задоволенням виконують вправи, коли граються. І як швидко згасає інтерес, коли це просто завдання, – пояснює вона.
Тому перед виїздами Тетяна завжди збирає… пластилін, олівці, альбоми для малювання, іграшки, надувні кульки. Це саме ці дрібниці допомагають зробити заняття цікавим і результативним.
Найчастіші проблеми
На питання, з якими проблемами до неї найчастіше звертаються батьки, не замислюючись відповідає:
-До мене йдуть тоді, коли дитина не вимовляє один або кілька звуків! І вже під час консультації та огляду дитини я бачу, що майже завжди причина цієї проблеми полягає у слабкому артикуляційному апараті!
Причину цього пані Тетяна бачить у збільшенні уваги до гаджетів і зменшення до дітей.
–Раніше батьки більше розмовляли з дітьми, читали казки, щось запитували, а діти відповідали. Сьогодні ж спілкування часто замінюють телефони, планшети, — зауважує вона. – Тому нашу роботу з дітьми ми починаємо з розробки артикуляційного апарату.
Як допомогти дитині?
Щоб зміцнити артикуляційний апарат, логопед призначає спеціальні артикуляційні вправи. Виконувати їх треба щодня.
-Я приїжджаю в родину раз на два тижні, а дитині потрібно займатися щодня, щоб був результат, – каже Тетяна. – На жаль, лише близько 20% батьків сумлінно виконують мої рекомендації. Решта вважають, що ситуація виправиться і без втручання логопеда. Або, мовляв, нічого страшного – «я от сама не вимовляла букву Р і нічого, заміж вийшла, дітей народила».
У таких випадках Тетяні доводиться починати свою роботу не з дитини, а з батьків – пояснюючи, що без регулярних занять сьогодні дитині буде складно вже завтра.
У грі – легше!
До нової людини діти ставляться спершу насторожено.
-Коли я приходжу в родину, дитина дивиться на мене з острахом, сприймаючи як лікаря, який може зробити боляче, – розповідає Тетяна. – Тому ми спершу знайомимося, ліпимо, малюємо. Під час гри починаємо показувати один одному язика або дути кульки. Ці вправи гарно впливають і на розвиток артикуляційного апарату, і на нашу комунікацію з дитиною!
І вже потім – після розваг та ігор на розвиток дихання – починаються артикуляційні вправи!
Вік дітей має значення
Тривалість занять із дітьми залежить від віку: трирічки витримують не більше 10 хвилин, діти 4-6 років вже можуть працювати й 25 хвилин, а молодші школярі – і пів години!
У громадах Тетяні доводиться працювати з дітьми різного віку. Але сама вона зізнається, що найкраще працювати з дітьми від 3 до 6 років. У цьому віці мовлення ще легко піддається корекції.
А от підліткам змінювати мовлення вже складніше. Тетяна пригадує 15-річного хлопця, який не вимовляв звук «Р»:
-Цей хлопець був із багатодітної родини, яка переїхала в село через війну. Коли я прийшла в родину, то спершу запитала – чи сам він хоче гарно розмовляти… Хлопець зізнався, що дуже хоче, аби його розуміли оточуючі… Тож після цього я вже пояснила, що заважає його мовленню – йому потрібно підрізати вуздечку під язиком. І хоча хлопець дуже боявся – він все ж таки зважився. А потім ми попрацювали – і тепер він вимовляє всі звуки!
Більше ніж робота
Тетяні доводиться працювати з різними дітьми й різними батьками. І кожна дитина для неї щоразу відкриває новий світ! Вона радіє, коли бачить зміни у мовленні та в житті дитини. Бо, як зізналася одного разу, для неї робота в нашій організації це не просто рутина – це спосіб подарувати дітям трішки тепла, обіймів і віри в те, що світ добрий до всіх!
Саме тому вона знову і знову пакує іграшки, книжки, пластилін і кульки! Знову і знову переконує батьків: більше часу з дітьми означає більше шансів на їхній успіх.
2025 р., Дніпропетровська обл.
Працюємо в рамках проєкту Child Protection/Alternative Care за фінансової підтримки Save the Children in Ukraine