
Перед початком навчального року не зайвим буде ще раз поговорити з дітьми про толерантність, тобто повагу до свободи іншої людини, її поглядів, думок, вигляду і поведінки.
У житті діти будуть зустрічати дуже різних людей — з іншим (відмінним) кольором шкіри, будовою тіла, особливостями розвитку або людей з інвалідністю. Часто дитина ніяковіє і не знає, як себе поводити. Ще ж важче доводиться тим, хто сам є інакшим.
Рекомендуємо почати виховувати толерантність у дитині з книжок — простою й образною мовою вони розповідають про різні ситуації і створюють простір для обговорення чутливих тем.
“Зайчик-нестрибайчик та його смілива мама” – це автобіографічна історія про Оксану і її сина Назара, який не може ходити. У казці ж смілива мама зайчика в інвалідному візку створює у лісі інклюзивний простір: нову дорогу, міст, звуковий світлофор. Хай історія і трохи утопічна, проте вона допомагає зрозуміти, як важко людині з інвалідністю жити у світі, призначеному виключно для звичайних людей. І як важливо створювати інклюзивні простори з рівним доступом для всіх людей.
“Який Такий”
У цій інтерактивній електронній книзі всі тексти озвучені, є тестові завдання та пазл. За книгою можна провести урок у школі.
“Книжка допомагає дитині навчитися шукати спільні риси та зацікавлення в однолітках. Зрозуміти, що для того, щоб будувати дружні відносини, неважливо який або яка ти, важливо лише бажання дружити”, – розповідають авторки проєкту.
“Інклюзія — то не лише про пандуси, шрифт Брайля чи спеціальні навчальні програми. То про вміння будувати дружні відносини, засновані на взаємоповазі. І якщо уважно придивитися до будь-якої людини, можна побачити її або його привабливі сторони та знайти собі друга.”
Можна звантажити безкоштовну PDF версію книжки тут тут та отримати вільний безкоштовний доступ у системі mozaWeb тут .
“Петрик і фонтани”
У Петрика і Матильди є багато спільного, але є й відмінності: у хлопчика аутизм, тому він по-іншому сприймає навколишній світ, повільніше розмовляє та по-іншому проявляє емоції. Познайомившись із ним, Матильда розуміє: “Ми можемо бавитися разом, не так, як я звикла, але так само весело!” Книжка також містить навчальну сторінку: прості й зрозумілі пояснення, що таке аутизм, чому люди з аутизмом поводяться інакше, як дружити з аутичними хлопчиками та дівчатками.
“Книга починає діалог між батьками та дітьми щодо інклюзивності, толерантності та нейрорізноманіття. Автор переконує: аутизм — це не страшно, не заразно, тим більше – не небезпечно, і не потрібно нікому співчувати”, – із відгуків читачів.
І бонусом — книга для підлітків “Рікі та дороги”.
Чотирнадцятилітній Матвій, хлопчик із синдромом Асперґера, втікає до лісу. Намагаючись зрозуміти сам себе, він розповідає про свої почуття, сім’ю, світ, який перегорнувся дороги дриґом. Розповідає про свої вподобання і тривоги. Це книга про вміння приймати інакшість людей і про любов. Вона допоможе розібратися у собі або принаймні навчитися ставити собі правильні питання і зрозуміти, що усередині хлопчик з Асперґером переживає те саме, що і будь-який інший підліток.