Новий навчальний рік на носі, а разом з ним — нервування через дитячу неуважність! “Знову забув змінку у школі!”, “Робимо домашку, а вона гав ловить!” – часті скарги батьків.
До початку навчального року зібрали 12 простих інструментів для батьків, як допомогти дитині стати уважніше. Корисно для дошкільнят, школярів і студентів.
1) Найперше і найголовніше — батьками варто менше тривожитись, адже неуважність не означає, що дитина дурна, ледача, вередлива, не старається чи робить на зло.
2) Не сваріть, не кажіть “будь уважніше”
Це точно не допоможе. Тривога — найгірший зі супутників неуважності, а неекологічна поведінка батьків викликає лише тривогу.
Краще зайняти позицію підтримки дитини, пояснити їй, що бути неуважною — не страшно. Поговорити про те, що у всіх є сильні й слабкі сторони, наголошувати на її сильних сторонах. Наприклад: “Тобі важко бути уважним, тобі нелегко зосередитись, розумію. Але як швидко ти міркуєш!”
3) Дотримуйтесь режиму
Візуалізуйте його (намалюйте, використовуйте схематичні зображення), детально обговорюйте наступний день напередодні ввечері та повторюйте вранці. Це знижує тривогу і підвищує усвідомленість.
Введіть практику вечірньої рефлексії. Детально обговорюйте події попереднього дня, відновлюйте їхню послідовність.
4) Дайте дитині інструменти контролю своїх дій
– трекери (наприклад, пісочний годинник для чистки зубів)
– попередньо надруковані шаблони для списків справ (to do list)
– список речей, які треба перевірити перед виходом в школу або задач, які треба виконати
– детальний алгоритм виконання домашніх завдань, по пунктах, включно із заповненням щоденника і збором портфелю
– контрольні точки — часові (із заведення таймеру) і на місцевості (що ти маєш зробити у ванні)
5) Допомагайте впроваджувати ці інструменти
Не робіть за дитину, не контролюйте, а допомагайте.
– Що ти зараз маєш зробити?
– Де ти можеш це подивитись?
6) Дуже допомагають прості практики усвідомленості
На яку ногу ти зараз більше спираєшся?
На скільки балів сьогодні смачний сніданок?
Чим зараз пахне?
Це допомагає повернутись у тіло, сфокусуватись.
7) Обмежуйте екранний час.
Дозволяйте користуватись гаджетами лише на умовах самозупинки. Прозвучить таймер/закінчиться мультик — ти сам/сама зупиняєшся і вимикаєш. Якщо не виходить — наступний день без гаджета чи ТВ. Ці правила треба обов’язково обговорити й записати.
8) Обмежуйте контент
Жодних “розпакувань”, “челенджів” і роликів, де хтось проходить рівні комп’ютерної гри. Азарт, який не можна застосувати (тобто, самому побігти, пограти, щось зробити) шкодить усвідомленості, зосередженості й довільній увазі
Виключіть екранний час до сніданку, після вечері, під час їжі.
9) Обмежуйте солодощі й фастфуд
Така їжа впливає на роботу дофамінової системи, а вона тісно пов’язана з довільною увагою.
10) Забезпечте регулярне фізичне навантаження, достатню кількість прогулянок
11) Навчіть дитину практиці усвідомленого дихання, Зробіть її регулярною. Запропонуйте дитині робити практику за 2-3 хвилини перед важливими контрольними/змаганнями/виступами.
12) Заведіть із дитиною практику оцінки настрою і стану за бальною шкалою.
Це допомагає:
– відстежувати динаміку під час хвороби
– дізнатись, як дитина почувається, коли вона не поруч — в гостях або в таборі
– не пропустити щось важливе під час перманентної зайнятості. Якщо робота чи інша дитина захопили вас повністю, хоча б раз на день питайте дитину про її настрій за цією шкалою, щоб тримати руку на пульсі й вчасно помітити проблему
Також дитина вчиться оцінювати, наскільки їй добре чи погано. Корисна навичка як у дитячому, так і дорослому віці, що опомагає вибирати друзів, компанію, роботу і партнерів.
Дарія Байрак, “Надія і житло для дітей”
Серпень 2021