ПРО ПРОЄКТ
В травні 2019 року ми розпочали реалізацію проєкту “Пілот з оцінки ситуації у будинках дитини та розробки рекомендацій щодо їх реформування”, що здійснюється за технічної підтримки Проєкту “Підтримка реформи охорони здоров’я”, який фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та Програмою Уряду Великої Британії “Good Governance Fund”.
В рамках проекту буде проведено оцінку п’яти будинків дитини з одночасним визначення потреб дітей і сімей у послугах медичної реабілітації, паліативної допомоги і соціальних послугах. Дослідження охоплює будинки дитини Дніпропетровської, Полтавської і Херсонської областей. У команді проекту працюватимуть соціологи, експерти з розвитку соціальних послуг і форм альтернативного догляду дітей, експерти з педіатрії та паліативної допомоги. Безпосередньо у будинках дитини дослідження здійснюватимуть п’ять регіональних команд у складі соціальних фахівців, психологів, лікарів, фінансистів та інших спеціалістів.
Для координації проєкту на національному рівні утворена комунікаційна платформа за участтю представників Міністерства охорони здоров’я, Міністерства соціальної політики та Уповноваженого Президента України з прав дитини. На регіональному рівні проєкт буде впроваджуватися у партнерстві з департаментами охорони здоров’я і службами у справах дітей облдержадміністрацій.
Мета проєкту: запобігання розміщення дітей раннього віку (від 0 до 3-х років) у закладах інституційного догляду шляхом створення послуг для дітей і сімей, які потребують допомоги, включаючи медичну реабілітацію і паліативну підтримку. Пілот спрямований на створення доказової бази для прийняття органами влади рішень про реформування будинків дитини, в тому числі у центри медичної реабілітації та паліативної допомоги відповідно до потреб дітей і їхніх сімей.
Період реалізації: червень 2019 – липень 2020
Новини Пілоту: розпочато польовий етап, дослідницький компонент завершений, презентація результатів дослідження.
ЧОМУ ЦЕ ВАЖЛИВО?
Інституційний догляд особливо небезпечний для дітей раннього віку. Відповідно до висновків дослідників Центру розвитку дитини Гарвардського університету, саме в цьому віці активно розвиваються мозок, мова та інтелект, відбувається фізичний розвиток. (Читайте детальніше у комплексному дослідження системи захисту дітей в Україні.). Для розвитку дитині потрібна людина, з якою вона може встановити міцний зв’язок. Через встановлення емоційного зв’язку з дорослим піклувальником, дитина розвиває і формує соціальні прихильності (симпатії, довготривалі стосунки, увагу до іншого, турботливість, здатність любити). Відсутність зв’язку зі значущим дорослим є причиною емоційного та фізичного стресу дитини, руйнує її почуття безпеки.
Такий зв’язок неможливо забезпечити в умовах інституційного виховання. У дітей, які зростають та виховуються в інституціях, спостерігаються затримки фізичного, емоційного, соціального та когнітивного розвитку. Чим раніше дитина потрапляє в інтернат і чим довше вона там перебуває, тим більш трагічними й незворотними є для неї наслідки у подальшому самостійному житті.
РЕЗУЛЬТАТИ на 31 грудня 2020 року
15 грудня 2020 року ми провели панельну дискусію “Будинок дитини не для дитини”, де презентували звіт за результатами аналізу ситуації в будинках дитини “Під маскою турботи”. У звіті описані результати першого комплексного дослідження про стан дітей у будинках дитини.
В ході дискусії ми також обговорили кроки, які має зробити влада і громади, аби діти раннього віку зростали в сім’ях, а не в казенних закладах. У дискусії взяли участь: Марина Лазебна, Пані Міністр соціальної політики, Микола Кулеба, Уповноважений Президента з прав дитини, Ірина Садов’як, Перша заступниця Міністра охорони здоров’я, Галина Постолюк, Директорка регіонального офісу МБО “Надія і житло для дітей”, Наіра Аветисян, Голова секції захисту дітей Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні, Олена Ріга, Докторка медичних наук, професорка, Андрій Пеньков, Лікар-педіатр, кандидат медичних наук, Президент Українсько-Німецької Медичної асоціації, Вікторія Федотова, Керівниця ГО “Мартін-клуб”.
КОМПОНЕНТИ ДОСЛІДЖЕННЯ
1) Оцінка будинків дитини, що включає:
- Оцінку стану здоров’я і розвитку дітей
- Опитування сімей дітей, які перебувають у будинку дитини
- Аналіз запасу/приросту дітей
- Аналіз кадрового забезпечення будинків дитини, опитування персоналу
- Аналіз матеріально-технічного стану, структури фінансових видатків
2) Визначення потреб дітей і сімей у послугах медичної реабілітації та паліативної допомоги
- Проведення фокусованих групових інтерв’ю з представниками родин дітей, які потребують послуг медичної реабілітації та паліативної допомоги
- Експертні інтерв’ю з представниками охорони здоров’я та сфери захисту дітей
- Картування послуг медичної реабілітації і соціальних послуг
- Кабінетне дослідження
3) Розробка проєктів планів трансформації кожного будинку дитини.